Neden “YAPILANDIRMA” diye başladım?
Tarım ve Orman Bakanlığında bu konuda çalışmalar yapıldığı, Bakanlığın Tarım ve Orman olarak ikiye ayrılacağı, bazı genel müdürlüklerin görevlerinin değişeceği belirtiliyor.
Daha öncede yapılan yapılandırma taslağını da paylaşılmamıştı.
Yıllardır yazıyorum. Bakanlıkta yapısal reformlar yapılmalıdır. Ancak bu reorganizasyon veya yapılandırma değil yapılanma şeklinde olması gerektiğini belittim.
Bu konu hakkında Tarım ve Orman Bakanı İbrahim Yumaklı’ya bu konuda bilgi verilmiş midir?
Bakanlığın hantal ve işlevsiz yapısına bütüncül olarak bakılmış mıdır?
Yoksa bazı görevler bir genel müdürlükten alınıp diğerine mi verilmiştir?
Yayınlandığında göreceğiz.
Bu konu ile yazdığım yazılara tekrar bakalım. Bakanlık, Tarımdan Haber Sitesine, İnternette Engel Koymadan bu yazılar yayınlandığında Bakanlıkta görmüştür.
Buğday fiyatları nereye gidiyor? 2007’deki zirve fiyatını görecek mi? (01.12.2021)
Tarımda bazı kavramlar sık sık karıştırılmaktadır. Buda bilgi kirliliğine neden olmaktadır. Örneğin yayın (N) ile yayım (M) farkı karıştırılır. Tarım Bakanlığında yapılması gereken konu bazında yapılanmadır. Yapılan hep yapılandırma olmuştur.
Tarım kara kışa koşuyor!(12.12.2021)
Kamuda, STK’ da ve üniversitelerde yapılanma mutlaka gereklidir. Burada yapılanmayı yapılandırma ve reorganizasyon ile karıştırmamak gerekir. Ülkemizde tarımda, yapılanma konu bazında olmalıdır.
Tarımda 2022 yılı beklentileri! Gübre fiyatları düşecek mi? (18.12.2021)
TARIMDA TEKRAR YAPILANMAYA GEREK VAR MI?
Konuyu girmeden önce şu soruyu soralım; son 25 yılda tarımda sorunlar nedir? Bu önemlidir. Sorun yoksa, tarımda başarılıyız, çiftçimiz ve tüketicimiz mutludur…
Tarımda sorunlar;
Geriye doğru baktığımızda aşağıdaki sorunları yaşadığımızı ve bir türlü çözemediğimizi görüyoruz.
-Tarım ve Orman Bakanlığında, Sivil Toplum kuruluşlarında yapısal sorunlar devam ediyor.
-Doğru ve güvenilir veri sorunu nedeniyle doğru ve güvenilir analizler yapılamıyor. En son tarım sayımı ne zaman yapılmıştı?
-Özellikle yatırım projelerinden istenen bir sonuç alınamıyor.
-İklim değişikliği ve çevre konusunda sorunlar büyüyerek karşımıza çıkıyor. İklim değişikliğini yönetmek yerine, iklim değişikliği bizi yönetmeğe başladı.
-Tarımsal ithalatta sorunlar devam etmektedir.
-Hayvancılıkta kısa, orta ve uzun vadede çözümler alınmıyor. Kriz yöntemiyle çözülmeye devam ediliyor. Başarı ise ortadadır.
-Bitkisel üretimde sorunlar devam ediyor.
-Tarımsal destekleme politikamız değişmeli, etki analizleri yapılmalı ve istenen sonuçların neden alınmadığı araştırılmalıdır. Bağımsız bir kuruluşça izlenmesi ve değerlendirilmesi çok önemlidir. Tek birimden idare edilmeli.. Kaç konuda destek veriliyor? Aynı konuda farklı birimler destek veriyor mu? Ekonomimize katma değeri nedir?
-Tarımda periyodik olarak çıkarılan aflarla sonuç alınamıyor. Ne de olsa af çıkar, tekrar yapılanma olur düşüncesi hâkimdir. Parası olanda ödeme yapmıyor?
-Tarımsal üretimde fiyat konusu bir türlü arzulanan, çiftçiyi memnun edecek bir orana ulaşamadı.
-Tarımsal ekonomide sorunlar devam etmektedir.
-Kurulan ürün konseyleri ne yapıyorlar?
-Tarımda örgütlenme, düzenleme ve denetleme sorunları devam ediyor.
-Her Bakanın değil şimdi her daire başkanının bir vizyon, eylem planı ve etüdü, fizibilitesi olmayan projeleri var. Bakan veya daire başkanı sık sık değiştiğinden bunlar tozlu raflarda kalıyor. Aslında beklenen sonuç nedir?
-Tarımsal risk planlarını bir türlü sevemedik. Kriz çıkmasını bekliyoruz. Kriz planı ile sorunu çözmeye çalışıyoruz.
-Görev zararı konusu..
-Tarımda yapılan özelleştirmeler ile ne yapılmak istendi ve ne sonuçlar alındığı belli değildir.
-Piyasalara müdahale yapılıyor ancak sonuç alınamıyor.
-Çiftçimiz tarımsal üretimden vazgeçiyor.
Görüldüğü Gibi Tarımda Yıllardır Çözülemeyen Sorunlar Olduğu Ortadadır.
***BU SORUNLAR NASIL ÇÖZÜLMELİDİR?
**Bilim ışığı yapılacak yapısal reformlara gereksinme var.
**Bu reformlar yapılırken konuya bütüncül bir bakışla ve Multidisipliner (Bir Arada) ve İnterdisipliner (Birlikte) yaklaşımla ele alınmalıdır. Böyle çalışmaya alışmalıyız.
**Bakanlığın görevi sadece denetleme ve düzenleme olmalıdır. Diğer görevleri çiftçinin kuruluşu yerine getirmelidir.
**Bakanlığın bilim ışığında yapılanması yapılmalıdır.
**Bu yapılanma konu bazında olmalıdır. Hayvancılık yapmak isteyen bir yatırımcı tüm sorularının cevabını bir birimden almalıdır. Yetiştirme, hastalık, örgütlenme ve araştırması tek bir birimde olmalıdır. Bu nedenle yapılanma ile reorganizasyon ve yapılandırma ayrı konulardır.
**Ülkemizin tarım sektörü için bir yol haritası, üretim planlaması olmalı ve her bakan hatta her daire başkanı geldiğinde değiştirilmemelidir.
**Bakanlığın merkez teşkilatı ve taşra teşkilatı arasında yeni bir düzenleme yapılmalıdır.
**Bakanlık şu anki görevlerini yerine getirmesi disiplinli çalışabilmesi ve verim alınabilmesi için birçok görevini çiftçi kuruluşuna devretmelidir.
**Bugüne kadar yapılanma olmadığından sonuç alınmamıştır.
**Bilim ışığında hazırlanmayan planlar ve projeler sadece zaman kaybıdır.
**Akıllı tarımsal destekleme daha fazla bütçe ayrılmalıdır.
**Liyakate ve kurum hafızasına önem verilmelidir.
**Meslek gruplarına, STK’ ra eşit mesafede olmalıdır. Politik gücü ve kuvvetli lobisi olmayan paydaşların görüşleri mutlak dikkate alınmalıdır.
Burada başarının ilk temel ayağı bilim ışığında kaliteli eğitim sistemi olmak zorundadır.
Tarımda, Orta Vadeli Program, Düzenlemeler ve Desteklemeler!(05.09.2022)
****Bakanlığın konu bazında yapılanması gerektiğini yıllardır söylüyoruz. Yapılanların yapılanma değil, yapılandırma, reorganizasyon olduğunu, daha hantal bir yapının oluşacağını yıllardır söyleniyor ve sorunlar çözülemiyor. Acaba bu yönergelerde katkıları olanlar taşra teşkilatında, ilçe müdürlüklerinde altı ay çalışsalar durumu oradan da görebilseler.
Bir yönerge ile “Merkez Teşkilatı Birimlerinin Görev, Yetki ve Sorumlulukları” konusunda değişiklik yapıldı.
Bir Genel Müdürlüğe bağlı 17 (Onyedi) başkanlık oldu. Başarı gelebilir mi? Nasıl bir başarı yakalanır? Küçük bir bakanlık olmuş..
Hangi yasal düzenlemede, hangi yasal dayanakta yönerge hazırlama usul ve esasları bulunmaktadır? Artık, “Yönergelerden” vazgeçilmelidir. Düzenlemeler “Mevzuat Hazırlama Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik” çerçevesinde hazırlanmalıdır.
Ayrıca örneğin hayvancılıkla ilgili kaç ayrı genel müdürlük var? Üretimi, hastalığı, yemi, araştırması, örgütlenmesi, ithalatı, desteklenmesi, kredi verenler, et ve süt gibi konular hangi genel müdürlüklerin görevleri arasındadır? Bu bitkisel üretimde de aynıdır.
Bu konularda yatırım yapacak bir yatırımcı kaç kapı dolaşacaktır?
**Sorun yapısaldır. Çözüm, bilim ışığında konu bazında yapılanmadır.
***Hepimiz, “Multidisipliner Yaklaşım (Bir Arada), İnterdisipliner Yaklaşım (Birlikte)” çalışmaya artık alışmalıyız.
****Artık Bakanlığın küçülmesi sadece düzenleme ve denetleme görevlerini yerine getirmesi, diğer görevlerin de STK’rı tarafından yerine getirmesi gerekiyor. Bugünkü STK’la hiçbir şey olmayacağını kanaatindeyim.. Onlarda bilim ışığında yapısal reformlar yapmak zorundalar.
Bakanlıkta, bilim ışığında yapısal reformlar yapınız. Bu yapılandırma ve reorganizasyon değil konu bazında yapılanma olsun..
****Tarım için gelen yatırımcı tüm sorularının cevabını bir kapıdan alsın.. Örneğin hayvancılık yapacaksa, hayvansal üretim, hayvan hastalıkları, araştırmaları, örgütlenme ve pazarlama için ayrı ayrı genel müdürlüğe gitmesin… Örneğin bitkisel üretim yapacaksa, üretim, hastalık, zararlı, zirai ilaç, araştırma, mekanizasyon, örgütlenme ve pazarlama için ayrı ayrı genel müdürlüğe gitmesin…
****Geleneksel yönetim ve bakanlığın bu hantal yapısıyla sorunların çözülmediği ortadadır.
Liyakate önem verilsin..
Gençlerin önü açılsın..
Taşra teşkilatındaki sorunlara daha duyarlı olunsun..
Mutlaka bakanlıkta zihniyet değişsin..
Personelin şu anda en çok moral ve huzura ihtiyacı var. Ücretlerinin düşük olduğu unutulmasın.
****Tarımsal destekleme tek elden yürütülsün. Neden etki analizleri yapılmıyor. Sayıştay raporlarında bu konu var. Tarımsal destek miktarı, milli hâsılanın % 1’ri bir türlü olmadı. Tarım Kanununa, 2006 yılından beri uyulmuyor. Bu sorun çözülmelidir.
2023 yılında tarımda üretim planlanıyor!
Çiftçi Tarımsal Üretim Planlama Kurulu’nda neden yok?(03.07.2023)
****Bu üretim planlaması, her gelen hükümet ve bakan tarafından uygulanmalıdır. Düzenlemelerde görülebilecek yanlışlıklar hemen düzeltilmeli, eksiklikler anında giderilmelidir.
Bakanlığın yapısında reform yapılmalı, konu bazında yapılanması sağlanmalıdır.
*Tarımsal destekleme tek bir çatı altında toplanmalıdır.
*Tarım Bakanlığında yapısal reformlar ne zaman yapılacak?
*Tarım Bakanlığının acilen konu bazında bir yapılanmaya (yapılandırma veya reorganizasyon değil) ne zaman geçilecek?
*Hayvancılık yapmak isteyen bir yatırımcı, bakanlığa gelince bir birimden tüm soruların cevabını ne zaman alacak?
*Bunu biraz açayım? Üretimi geliştirme, hayvan hastalıkları, hayvancılık araştırmaları, hayvancılık örgütlenmeleri, hayvancılık desteklemeleri, yem konusu, ithalat ve ihracat için kaç genel müdürlüğe uğraması gerekiyor?
*Bitkisel üretim yapmak isteyen bir yatırımcı, bakanlığa gelince bir birimden tüm soruların cevabını ne zaman alacak?
*Bunu biraz açayım? Üretimi geliştirme, bitki hastalıkları, mekanizasyon, bitkisel üretim araştırmaları, bitkisel üretim örgütlenmeleri, bitkisel üretim desteklemeleri, ithalat ve ihracat için kaç genel müdürlüğe uğraması gerekiyor?
*Bu konuda “Tarım Reformu Genel Müdürlüğünü” detaylı incelemek ve değerlendirmek gerekir. Bu Genel Müdürlükte kaç Daire Başkanlığı var? Tam 17 Daire başkanlığı var. Herbiri ayrı disiplinde ve görev alanları birbirinden bağımsızdır. Mülga Tarım Reformu Genel Müdürlüğünün aynı yapısı korunmuş ve çok olsun benim olsun mantığı ile bir bakanlık gibi yaratılmıştır. Yapılandırmaya, ben yaptım, benim yaptığı doğrudur, benden başkası bilmez, mantığının en güzel örneğidir. Bir işin mimari çakma olursa yani bakanlığı (taşra ve merkez teşkilatını) bilmiyorsa, böyle yapı yapılandırma olur.
Cumhurbaşkanlığında bulunan Tarım ve Gıda Politikaları Kurulu bu konuda hangi politikaları Tarım ve Orman Bakanı İbrahim Yumaklı ve Bakanlığa önermiştir.
Gördüğünüz gibi sık sık bu konuyu gündemde tutmaya çalıştım. Bakanlığın YAPILANDIRILMASI değil, YAPILANMASI çok önemli bir konudur.
Temennim bu konular dikkate alınmıştır.